Annons:
Etikettdu-som-är-skolvägrare
Läst 16044 ggr
Lells
2008-01-21 17:10

Orkar inte gå till gymnasiet

Jag är så trött. Dem här hemma som tror jag går till skolan och är duktig vet inte någonting. Visst, jag är 18 år och väljer helt själv men jag vet ju att jag inte gör rätt val nu i att ligga hemma och bara vara. Men det är det enda jag orkar..Jag har inga tjejkompisar kvar i min klass nu när dem alla 5 lämnade mig och bytte skola. Jag känner att jag inte har så mycket att gå till i skolan även om det är studierna som man går dit för. Jag känner att jag även går fel linje (igen) men kan då inte byta igen eftesom jag redan gått om ett år. Min skoltid har varit ett rent helvete och jag vill inte att det skall gå utför igen.

Jag har försökt få hjälp men det verkar inte leda någonstans då ingen tar mig på allvar?

Jag gick och pratade med en stödlärare innan jullovet om hur allt gick, och visst kändes det bra men inte har det varit till någon hjälp. Hon har alltid bråttom iväg och då är det enda vi hinner göra att planera in nästa möte som säkert blir lika stressigt.

Även rektorn och min mentor har pratat med mig men rektorn såg då inte det som om jag hade något större problem i skolan, samma gällde min mentor. Det endå som påpekades var min höga frånvaro och att jag skulle kontakta varje enskild lärare i det ämne som det inte gick så bra för mig. Jag vet att jag måste göra allt själv i gymnasiet och att det inte är samma sak som i grundskolan, men jag vill ha mer stöd och hjälp!!

Sen har jag vänt mig till skolsystern om min trötthet och mina problem, men det jag får höra sen är att hon tagit upp mig bland kamratstödjarna och kallat mig "ängslig". Så henne har jag ingen tillit till längre.

Jag vill absolut inte säga något till mina föräldrar eftersom jag skäms och vet hur dem kommer reagera. Jag har alltid varit ett "problembarn" när det gäller att ta sig till skolan och orka med den. Mina föräldrar tror såklart att jag i duktig nu och att jag sköter mig eftersom jag "lärt mig och är myndig, har eget ansvar".

Men värst av allt, vart hittar man orken som man inte har? Mitt liv går upp och ner i berg och dalbana, ibland superbra - ibland hur dåligt som helst. Ofta sjuk, deppig.. Jag känner bara att jag inte har en bra grund att stå på för att orka ta kliven utåt.

Annons:
Ijin
2008-01-22 00:05
#1

jag förstår dig, jag är i samma sits just nu… jag är hemma, när jag borde vara ute på praktik… men jag orkar inte.. och jag lyckas inte, precis som du, inte hitta orken för att göra det man måste göra..

jag kommer antaligen byta linje, om jag inte försöker börja jobba istället…

Åsa S
2008-01-28 12:07
#2

Varför kan du inte byta linje? Jag jobbar på en skola och vi får hit elever som testat gå flera gymnasieutbuildningar innan de kommer hit, bara man är under 20år brukar man kunna byta utbildning men det är ju klart det kan ju innebära att man får börja om i ettan igen + efter att man fyllt 20år brukar inte skolmaten vara gratis så det kan ju innebära en merkostnad i slutet av utbildningen.

+Du har alltid rätt att göra studieuppehåll och kanske det är bättre att jobba något år för att sedan gå tillbaka och kanske vara mindre skoltrött. Man måste ju klara studierna på gymnasienivå idag, har man redan gått gymnasiekurserna är det inte säkert att man får läsa om dem på Komvux för att höja upp betygen detta har man satt stopp för i de flesta kommuner nu när man dragit ner på bidragen till Komvux är det de personer som inte har gått någon utbildning tidigare som har förtur till de få platser som finns.

Ijin
2008-01-28 18:11
#3

#2 jag trivs för dåligt i min "hemmamiljö" för att bry mig om något annant än att inte må psykiskt dåligt.

feliz
2008-01-29 10:58
#4

jag förstår dig väldigt väl är själv i samma sits just nu, ska egentligen vara ute på praktik just nu, men jag orkar helt enkelt inte,jag är så trött på skolan just nu, jag funderar på att hoppa av,men det känns ju lite sorgligt oxå när man har bara hälften kvar,jag har nu gått omvårdnad i 1,5 år och nu börjar jag känna att det är absolut ingenting för mig. Eftersom att jag gick om nian pga min "bästa kompis" så känns det inte så kul att börja om i ettan på en annan linje i höst heller,men jag är ju 18 så jag gör väl som jag vill,men det är jätte svårt och jag känner mig så deppig just nu..men det blir nog så att jag hoppar av och försöker få ett jobb,och sedan när jag inte är så skol trött och när jag kanske vet vad jag verkligen vill bli så kanske jag pluggar vidare då…

Ijin
2008-01-29 20:06
#5

#4 jag vet precis hur det är..  det är bara att bita ihop, men ta en annan utbildning, någonting som du verkligen vill göra!

AlexandraP
2008-01-30 16:01
#6

Kräv av skolan att dom ska hjälpa er att ta ett sabbatsår och få en praktikplats. Ni kanske kan dela upp skolan/praktiken så ni orkar även fast ni får gå om ett år men då blir ju det riktiga året inte lika hårt. Skolorna kan gära mycket mer än av dom visar. Jag fick ingen hjälp alls, idag pluggar jag upp många ämnen från gymnasiet!

Annons:
Åsa S
2008-01-30 16:50
#7

Fast skolan har ingen skyldighet att ex. fixa praktikplats ifall det inte ingår i utbildningen, gymnasiet är en frivillig skolform. (fixar skolan praktikplats kan det innebära en stor extra kostnad som många skolor inte har ex. måste det finnas någon som har hand om dessa praktikplatser och administrerar, fixar försäkringar, åker och besöker arbetsplatsen, kollar att det inte är några risker för eleven, kan gå att kontakta ifall eleven behöver hjälp eller om företaget behöver hjälp med att handskas med eleven etc. En del företag kräver även att få betalt för att vara handledare åt eleven. Man kan ju inte bara ringa ett företag och sedan dumpa av en elev där i ett år eller så, så enkelt är det inte.)

Antingen går man de kurser som finns på utbildningen man valt eller så byter man inriktning ifall det inte passar, att gå på gymnasiet ska vara som att gå till ett vanligt jobb och där får man även göra saker man inte tycker är kul. Gymnasiet har ju även i uppdrag att förbereda eleverna för framtida yrkesliv och de regler som gäller där, och i yrkeslivet ingår det att man gör samtliga arbetsuppgifter man blivit annställd att göra annars får man se sig om efter ett nytt jobb.

 Att ta sabbatsår har man dock alltid rätt att få göra och det brukar inte vara så krångligt.

AlexandraP
2008-01-30 17:41
#8

Visst, skolan har ingen skydlighet till detta, men om man ber om hjälp så kan man cokså få det. Gå till din lärare eller syon och prata!

SamanthaJones
2008-04-08 14:50
#9

Lells, Din text skulle lika väl kunna vara min egen, allt du skriver stämmer in på mig. Allt ifrån att ha bytt linje till hur föräldrarna tänker.

Jag har inte varit i skolan en enda dag den senate månaden för att orken o lusten inte finns, bara en klump i magen av en obeskrivlig känsla varje gång jag tänker på skolan.
Allt började i ettan på gymnasiet när jag började må väldigt psykiskt dåligt och bytte till ekonomi från etik (det sämsta val jag gjort i hela mitt liv) jag fick vara hemma istort hela tvåan och gå på samtalsterapi och träffa en psykolog fyra gånger i veckan. Jag gickom tvåan och det gick hyffsat med vg rakt igenom. Men nu sista året har jag G i ett ämne och Ig i resterande.
Jag kan inte förmå mig att ta kontakt med skolan på något sätt även att jag borde och vill så blir det bara fel, jag får inte fram det jag vill säga utan håller bara med när jag pratar med lärarna och sen blir jag övertalad om att kämpa på det sista, och som vanligt skiter det sig.
Just nu är min stora fråga om man kommer kunna vara med på studenten när man inte visat sig på någon månad - och hur kul kommer det vara när man inte har samhörighet med klassen? Jag har alla mina vänner utanför klassen.

*jag var tvungen att få skriva av mig lite*

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

Bobbe
2011-03-15 01:13
#10

samma sits, Fasst är 17 och går 1an… försöker ta mig till skolan ibland men känner heller inte att ja har nåt att gå till. Det finns 1 tjej av 25 elever i klassen och har hamnat i en riktig volvoklass :P Känner inte att ja har alls samma humor eller nåt gemensamt roligt att snacka om. Kan ju också vara för att ja blir deprimerad av problem ja fått utanför skolan som påverkar mig.

Sitter hemma.. Jag låter tiden bara gå. Köpte mig ett munspel och börjar lära mig spela det. Vet inte riktigt vad man ska göra.

Jag har också sökt lite skitjobb som brevbärare, telefonförsäljare mm.

Kan bli så att om ja får något sånt jobb så skippar ja skolan och jobbar istället.

Ijin
2011-03-15 14:29
#11

#10 Byt skola? Om du inte trivs alls i klassen så är det ju ungefär det enda som finns att göra.

Upp till toppen
Annons: