Skolvägran iFokus

Skolvägran

Etikettom-skolan
Läst 4043 ggr
Eva engelfors
2011-12-14 19:46
9

Vägrar låta mitt barn gå till skolan

Jag har en 13åring med diagnosen högfungerande autism. Ett smart barn utan inlärningssvårigheter, nyfiken och vetgirig. Problemet är skolmiljön. Barnet behöver mycket lugn och ro och klarar inte av skolmiljön utan mår mycket dåligt psykiskt. Efter en hel termins misslyckanden och en rektor och specialpedagog som inte kan erkänna att de behöver ta hjälp utifrån så har jag nu tagit mitt barn ur skolan. Jag vet att varje barn har rätt till undervisning i grundskolan men jag har nu slagit min panna blodig utan att nå fram till skolpersonalen. Vad kan jag göra som förälder för att skolan ska ta sitt aansvar och anpassa barnets skolgång? Jag har bra uppbackning från barnhab och BUP men detta har inte hjälpt.

ingann
2011-12-22 12:39
1

Ring till BEO (Barn och ElevOmbudsmannen)!  Där kan de koppla dig vidare till rätt person på Skolinspektionen som din kommun tillhör.

Kan ditt barn inte få rätt undervisningsmiljö i skolan så är de skyldiga att ordna hemundervisning.

Ev kan kanske SPSM (specialpedagogiska skolmyndigheten) hjälpa dig med råd och stöd också.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner